Mukasyafah Al Qulub - Bening Hati Dengan Ilmu Tasawuf Oleh Imam Al-Ghazali

 Bening Hati dengan Ilmu Tasawuf oleh Imam Al Mukasyafah al Qulub - Bening Hati dengan Ilmu Tasawuf oleh Imam Al-Ghazali

Detail Buku:

Judul: Mukasyafah al Qulub - Bening Hati dengan Ilmu Tasawuf
Penulis: Imam Al-Ghazali
Penerjemah: Abu Hamida al-Faqir
Penerbit: Marja, 2003
ISBN: 978-602-0989-36-5
Bahasa: Indonesia
Jumlah halaman: 232 halaman
Jenis File: PDF
Besar file: 1,16Mb

Deskripsi:

Di ketika seorang hamba sedang dalam keserabutan dan terumbang ambing mencari hala tuju kehidupan, solusi yang paling baik yakni kembali kepada Allah SWT. Kembali kepada fitrah, yakni pada kebenaran Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW.
Dengan keluasan ilmunya, Imam al-Ghazali mengajak kita untuk melaksanakan ‘ziarah rohani’ . Ziarah yang dimaksudkan yakni menyelami dan menghayati ibadah yang dilaksanakan biar lebih produktif dan berkesan untuk membawa kita hamper kepada Allah SWT.
Buku Mukasyafah al-Qulub ini sarat dengan paparan bagaimana seharusnya seorang Muslim mempraktikkan amalan-amalan lahiriah mahupun batiniah. Penulisnya mengajak setiap pembaca untuk menjelajah ke setiap duduk kasus – mulai dari yang ‘sederhana’ menyerupai perihal taubat yang benar, solat yang khusyuk, zikir yang efektif dan sebagainya sampai ke duduk kasus yang lebih rumit perihal mengendalikan hawa nafsu, menjemput maut dan alam kubur serta perjalanan ke alam akhirat. Tidak terkecuali, persoalan-persoalan social-politik menyerupai amar makruf nahi mungkar dan jihad.
Dengan pembahasan yang kreatif dan sarat dengan kesufian, buku ini sangat menyentuh kalbu orang yang membacanya.



Post a Comment

0 Comments

close